Przejdź do treści
Logo MOPR Słupsk
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
w Słupsku
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku
Facebook Mapa strony Wysoki kontrast Biuletyn informacji publicznej Projekty Unijne

Zasady i warunki otrzymania dodatku mieszkaniowego

Zasady i warunki otrzymania dodatku mieszkaniowego

Przypominamy zasady oraz warunki, które trzeba spełnić by otrzymać dodatek mieszkaniowy.

 

Dodatek mieszkaniowy przyznawany jest na 6 miesięcy od miesiąca następującego po miesiącu złożenia wniosku

 

Wymagane dokumenty:
 

1.wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego z potwierdzonym przez zarządcę budynku lub inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal czynszem obowiązującym w miesiącu poprzedzającym miesiąc składania wniosku;

 

2.KARTĘ WYMIARU OPŁAT /CZYNSZU/ za ostatni miesiąc (rachunki za wodę i ścieki, odpady i nieczystości ciekłe) obowiązującą w miesiącu poprzedzającym miesiąc składania wniosku

 

3.DOCHODY:

 

  • Zaświadczenie o wysokości zarobków za 3 miesiące poprzedzające dzień złożenia wniosku z wyszczególnieniem każdego miesiąca osobno po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c, 30e i 30f ustawy z 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o:

    - koszty uzyskania przychodu

    - należny podatek dochodowy od osób fizycznych,

    - składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu

    - składki na ubezpieczenie zdrowotne

  • Dochody z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów
    o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

  • inne dochody niepodlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych

  • Zasiłki macierzyńskie, świadczenie rodzicielskie, zaliczki alimentacyjne - decyzje z MOPR, alimenty (wyrok),

  • Zasiłki dla bezrobotnych, zasiłki szkoleniowe – zaświadczenie

  • Zaświadczenie o wynagrodzeniu za praktykę

  • Wysokość stypendium szkolnego, sportowego, naukowego i innego, stypendium o charakterze socjalnym przyznane uczniom lub studentom

  • Odcinki renty, emerytury lub ostatnia decyzja z ZUS, KRUS

  • Zaświadczenie o wysokości zasiłku chorobowego lub innego świadczenia z ZUS

  • Inne dochody: umowa-zlecenie, umowa o dzieło, odprawa, premie, nagrody

 

  • W przypadku posiadania tytułu prawnego do gospodarstwa rolnego dochód z tego gospodarstwa ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego, ostatnio ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy
    z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym, bez względu na fakt, czy ziemia uprawiana jest bezpośrednio przez właściciela, czy oddana w dzierżawę, dochód ustala się tak samo, biorąc pod uwagę wielkość gospodarstwa rolnego.
     

  • Wysokość dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, w przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych, ustala się na podstawie oświadczenia wnioskodawcy lub zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

  • Wysokość dochodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - do jego ustalenia przyjmuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia ministra właściwego do spraw rodziny, o którym mowa w art. 5 ust. 7a ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych.

4.deklaracja o dochodach za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc składania wniosku;

 

5. w przypadku wynajmu lokalu - umowę najmu lokalu mieszkalnego;

 

6.orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności – wyłącznie w przypadku prawa do zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, lub


7.zaświadczenie od lekarza potwierdzające stałe poruszanie się na wózku inwalidzkim wraz z orzeczeniem o niepełnosprawności

W przypadku, gdy okoliczności sprawy wymagają potwierdzenia innym dokumentem niż wymienione, podmiot realizujący świadczenie może prosić o przedłożenie takiego dokumentu.

Podstawa prawna:

1.  Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.  U. z 2023 r., poz. 1335 t. j.)

 

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobie, która:


1.  jest najemcą lub podnajemcą lokalu mieszkalnego;

2.  spełnia kryterium powierzchni (maksymalna powierzchnia w m2):
     a) 1 osoba -  45,50 m2
     b) 2 osoba -  52,00 m2
     c) 3 osoba -  58,50 m2
     d) 4 osoba -  71,50 m2
     e) 5 osoba -  84,50 m2
     f)  6 osoba -  91,00 m2
     g) 7 osoba -  97,50 m2


3.  spełnia kryterium dochodowe, które od 09.02.2024 r. wynosi:

gospodarstwo jednoosobowe

gospodarstwo wieloosobowe

    2 862,19 zł netto

    2 146,64 zł netto



4.   ponosi opłaty za zajmowany lokal mieszkalny.

 

Wnioski o dodatek mieszkaniowy należy składać w Dziale Świadczeń Rodzinnych w pok.12 w godzinach od 08.00 do 14.00

 

Wniosek o dodatek mieszkaniowy:

Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego

 

Kontakt

Adres

ul. Słoneczna 15D,
76-200 Słupsk

e-mail

sekretariat@mopr.slupsk.pl

Telefony

59 81 42 801
59 81 42 802

Fax

59 81 42 803