Uważajmy na fałszywe połączenia telefoniczne przestępców!
![Uważajmy na fałszywe połączenia telefoniczne przestępców!](/pliki/slupsk-mopr/obrazy/Data_security_26.jpg)
W ostatnim czasie częstym sposobem dokonywania przestępstw jest wykonywanie połączeń telefonicznych do osób, które są przekonane, że rozmawiają z pracownikami służb (policja), czy banku, traktując ich jako godnych zaufania. Dzwoniąc wyświetla się prawdziwy numer i to powoduje utratę naszej czujności. Każdy z nas może paść ofiarą oszustwa, ale najbardziej narażone są osoby starsze.
Niestety taka sytuacja spotkała nasze podopieczne, które odebrały telefony od podszywających się pod policjantów oszustów. „Policjanci” ostrzegali, że listonosz z ich rejonu roznosi fałszywe banknoty 200-złotowe. Na negatywną odpowiedź o posiadaniu takiego banknotu połączenie jest przerywane przez oszusta. Na twierdzącą odpowiedź oszust zapewne będzie chciał zabezpieczyć pieniądze do analizy.
Podobna sytuacja spotkała również naszego pracownika, który odebrał połączenie od banku. W trakcie rozmowy usłyszał o próbie wykonania przelewu z naszego konta na sporą sumę i kontaktuje się by potwierdzić ten fakt, próbując wysłać na telefon link do aplikacji chroniącej telefon. Schemat może dotyczyć również przejęcia naszego konta, wziętej pożyczce, prosząc o dane do logowania, kody BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego.
Zwracamy też uwagę na nową metodą wyłudzeń w dobie pandemii, czyli metoda „na koronawirusa”. Przestępcy dzwoniąc głównie do osób starszych podają się za członka rodziny, który zachorował na Covid-19 i jest w bardzo złym stanie. Do rozmowy zazwyczaj włącza się lekarz (jako autorytet) potwierdzając sytuację, próbuje nakłonić na pilną potrzebę ratowania życia chorego i tym samym wyłudzić pieniądze na leczenie. Przestępcy żerują na emocjach, strachu i dobrym sercu rozmówcy. By osiągnąć cel płaczą, krzyczą do słuchawki, wywierając presję przekazania pieniędzy.
Oczywiście żaden ubezpieczony pacjent nie musi płacić za pobyt w szpitalu, leki, diagnostykę. To powinno zmusić nas do przerwania połączenia i poinformowania policji o próbie oszustwa.
- Bądźmy ostrożni w kontakcie z nieznajomymi rozmówcami
- Nie przekazujmy pieniędzy osobom których nie znamy
- Nie ufajmy osobom, które podają się za członków rodziny lub ich przyjaciół
- Skontaktujmy się z osobami proszącymi o rzekomą pomoc osobiście
- Jeśli pojawia się podejrzenie o wyłudzeniu/oszustwie powiadom policję
- W przypadku połączeń z bankiem nie instalujmy żadnych aplikacji i nie wchodźmy w podejrzane linki, smsy, połączmy się z infolinią banku i zgłośmy ten fakt
Apelujemy o wzmożoną czujność! Przekażmy informację naszym członkom rodziny, najbardziej narażonych na atak, czyli osobom starszym.
fot. Freepik