Przejdź do treści
Logo MOPR Słupsk
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
w Słupsku
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku
Facebook Mapa strony Wysoki kontrast Biuletyn informacji publicznej Projekty Unijne

Pomoc w kryzysie dla mieszkańców ościennych gmin

Pomoc w kryzysie dla mieszkańców ościennych gmin

Punkt Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie „PIKBAZA” jest najmłodszą jednostką, która działa w ramach MOPR-u. Funkcjonuje od lutego tego roku i już dała się poznać jako przydatna instytucja wpisująca się w potrzeby słupszczan, ale nie tylko. Od lipca z jej wsparcia mogą już korzystać mieszkańcy Gminy Słupsk i Kobylnica.

Nie tylko miasto...

- Powyższa współpraca jest możliwa dzięki zawarciu porozumień, w ramach których możemy udzielać pomocy osobom, które mieszkają w tym gminach. Na podstawie tych uzgodnień mogą korzystać z takiego samego wsparcia jakie do tej pory otrzymywali słupszczanie – mówi Daria Treder, koordynator PIKBAZY. - Jeżeli chodzi o nasz zakres pomocy, to w ramach pierwszego kontaktu badamy i oceniamy sytuację, diagnozujemy problem. Staramy się ustalić, czy osoba w kryzysie jest bezpieczna, czy ma schronienie, w jakim jest stanie psychicznym, jakiego rodzaju jej potrzeby trzeba zabezpieczyć w pierwszej kolejności. Badamy zasoby, jakimi dysponuje, w tym wsparcie w bezpośrednim otoczeniu, czy zna swojego pracownika socjalnego, czy ma kontakt z dzielnicowym, kto z rodziny może zaangażować się w rozwiązanie trudnej sytuacji życiowej. W zależności od tego podejmowane są dalsze kroki np. w postaci wsparcia psychologicznego, pomocy prawnej, czy poradnictwa socjalnego. Współpracujemy z policją, lokalnymi instytucjami, stowarzyszeniami, ze służbą zdrowia czy oświatą na rzecz naszego klienta. Wszczynamy procedurę „Niebieskiej Karty”, umawiamy wizyty u psychiatry, współpracując z Centrum Zdrowia Psychicznego, organizujemy spotkania zespołów problemowych, w skład których mogą wchodzić specjaliści z różnych dziedzin. Gmina Kobylnica i Słupsk mają również swoje zasoby i tworząc indywidualne plany pomocy dla ich mieszkańców i mieszkanek będziemy z nich korzystać. Każdy przypadek jest inny i staramy się być elastyczni – zauważa koordynator.

To już 5 miesięcy...

PIKBAZA funkcjonuje od lutego br. Z miesiąca na miesiąc następuje wzrost zainteresowania działalnością Punktu. W czerwcu, dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem INTERIOS udzielono pomocy prawnej dla klientów PIKBAZY w ilości 26 godzin. Z kolei 29,5 godzin stanowiła indywidualna pomoc psychologiczna. Pracownicy PIK-u czterokrotnie wszczynali procedurę „Niebieskiej Karty”. Podejmowali działania interwencyjne np. powiadomienie sądu o sytuacji rodziny, organizacja pomocy psychiatrycznej i hospitalizacji, spotkanie zespołu problemowego, zaangażowanie pracownika socjalnego do wsparcia, a nawet zakupy art. pierwszej potrzeby. Objęli wsparciem ok. 70 rodzin ze Słupska, ale również z gmin ościennych.

- Część osób/rodzin została skierowana do innych instytucji, w których uzyskała pomoc adekwatną do potrzeb. Zdarzało się, że były zgłoszenia telefoniczne z innych miejscowości i w wyniku interwencji PIK-u pomoc dostały osoby z Kartuz, Starogardu, a nawet z Holandii, ponieważ do niedawna nasz numer telefonu figurował w wyszukiwarkach internetowych pod hasłem telefonu zaufania. Dlatego otrzymywaliśmy zgłoszenia z różnych rejonów kraju i zza granicy – kończy Daria Treder.

„PIKBAZA” mieści się przy ul. Jana Pawła II 1 lok. 604-607 (VI piętro - dla niepełnosprawnych wejście od strony przychodni) i jest czynna w dni powszednie w godzinach 7.30-20.00, a w soboty 8.00-13.00 (Tel. 59 841 40 46, 517 290 919). Poza godzinami pracy można zadzwonić pod numer 690 489 646.

Galeria zdjęć

Kontakt

Adres

ul. Słoneczna 15D,
76-200 Słupsk

e-mail

mopr@sl.home.pl

Telefony

59 81 42 801
59 81 42 802

Fax

59 81 42 803